Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinde Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Düzeyinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 34, 105 - 117, 01.09.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.4.008.x

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda öğrencilerin cinsiyet, sınıf, evde bilgisayar olup olmama durumu ve akademik başarı ortalamaları değişkenlerine göre bilgisayar oyun bağımlılık düzeyleri incelenmiştir. Öğrencilerin bilgisayar oyun bağımlılığını ölçebilmek Horzum, Ayas ve Balta 2008 tarafından geliştirilen çocuklar için&nbsp“Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği”&nbspkullanılmıştır. Ölçek toplam 21 maddeden oluşan dört faktörlü bir yapıya sahiptir. Ölçeğin güvenilirliği için Horzum, Ayas ve Balta 2008 tarafından Cronbach alfa iç tutarlılık sayısı .85, bu araştırma için hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlılık sayısı ise .84 olarak hesaplanmıştır. Bu araştırma 2016-2017 yılı güz eğitim ve öğretim döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi Siirt ili merkezinde yer alan farklı okulların 5.6.7. ve 8. sınıflarda okuyan öğrencilerden rastgele tesadüfî seçilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22.0 veri analiz programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde Bağımsız örneklemler t testi ve Tek yönlü varyans analizi ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin bilgisayar oyun bağımlılığının kız öğrencilere göre anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akandere, M. (2003) Eğitici Okul Oyunları. Ankara, Nobel Yayın Dagıtım.
  • Akçay, D., & Öztepe, H. (2012). Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların ve Ailelerinin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi, Çocuk Dergisi 12(2),66-71.
  • Bakar, A., Tüzün, H., & Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunu kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35).
  • Bayırtepe, E., & Tüzün, H. (2007). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 41-54.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bilge, F. (2012). Bir Grup İlköğretim Öğrencisinde Bilgisayara Yönelik Bağımlılık Eğilimi Değerlendirmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 96-105
  • Bülbül, H., & Tunç, T. (2018). Telefon ve oyun bağımlılığı: Ölçek incelemesi, başlama yaşı ve başarıyla ilişkisi. Visionary E-Journal/Vizyoner Dergisi, 9(21).
  • Cengiz, S. A. (1997). Karadeniz Ereğli örneğinde çocuk oyunlarının halk bilim açısından değerlendirilmesi, B. Onur (Ed.), Çocuk Kültürü, I. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri (ss. 441-476). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Colwell, J., Grady, C., & Rhaiti, S. (2006). Computer games, self-esteem and gratification of needs in adolescents. Journal of Community & Applied Social Psychology, 5(3), 195– 206.
  • Çankaya, S., & Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Demirtaş Madran, H. A., & Ferligül Çakılcı, E. (2014). Çok oyunculu çevrimiçi video oyunu oynayan bireylerde video oyunu bağımlılığı ve saldırganlık. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15(2).
  • Egemen, A., Yılmaz, Ö., & Akil, İ. (2004). Oyun, Oyuncak ve Çocuk, ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 39-42.
  • Egger, O., & Rauterberg, M. (1996). Internet behavior and addiction. Semester thesis (Swiss Federal Institute of Technology, Zurich, 1996).
  • Eryılmaz, S., & Çukurluöz, Ö. (2018). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının incelenmesi: Ankara ili, Çankaya İlçesi ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 889- 912.
  • Gökçearslan, Ş., & Durakoğlu, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 419-435.
  • Greenfield, D. N. (1999). Psychological characteristics of compulsive Internet use: A preliminary analysis. Cyberpsychology & behavior, 2(5), 403-412.
  • Griffiths, M. D. (1999). Internet addiction: fact or fiction?, The Psychologist, 12(5), (pp. 246 – 250).
  • Horzum, M. B., Ayas, T., & Balta, Ö. Ç. (2008). Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği. Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi, III(30), 76-88.
  • Horzum, M.B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi (7. basim). Ankara: 3A Arastırma Eğitim Danışmanlık Ltd. fiti.
  • Keser, H., & Esgi, N. (2012). An Analysis of Self-Perceptions of Elementary School Students in Terms of Computer Game Addiction. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 247-251
  • Kıran Ö. (2011) Şiddet İçeren Bilgisayar Oyunlarının Ortaöğretim Gençliği Üzerindeki Etkileri (Samsun Örneği). Samsun Sempozyumu, Samsun.
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). A study of internet addiction: Status, causes, and remedies. Journal of Korean Home Economics Association English Edition, 3(1).
  • Kocadağ, T., & Aksoy, M. E. (Tarih yok). Dil öğretiminde teknoloji kullanımı. 17 Kasım 2018 tarihinden https://www.researchgate.net/profile/Tugba_Kocadag_Uenver/publication/322682355 _Dil_Ogretiminde_Teknoloji_Kullanimi/links/5b0415b80f7e9be94bdb2f0c/Dil- Oegretiminde-Teknoloji-Kullanimi.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Öncel, M., & Tekin, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık durumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Öztürk D. (2007) Bilgisayar Oyunlarının Çocukların Bilişsel ve Duygusal Gelişimleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Sonay Kurt, A., İnce, P., & Arslan, F. T. (2014). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören öğrencilerin bilgisayara karşı tutumları. The Journal of Pediatric Research, 1(1), 22-27.
  • Şahin, C., & Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
  • Tarhan, N. (2007). Çocuklar bilgisayar oyunlarından etkilenir mi. Tefekkür Dergisi, 19(1).
  • Taş, İ, Eker, H, & Anlı, G. (2014). Orta Öğretim Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 1 (2), 37-57. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ojtac/issue/28472/303451
  • Torun, F., Akçay, A., & Çoklar, A., N. (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-35.
  • TÜİK. (2013). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. 22 Ağustos 2018 tarihinde https://sosyalmedya.co/tuik-cocuklarin-internet-bilgisayar- telefon-kullanimi/ adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2016). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, TÜİK. 16 Ağustos 2016 tarihinde yayımlanmıştır. adresinde
  • Ward, L. (2004). Computer games can help children learn. The Guardian Wednesday, October 27.
  • Yalçın, S., & Bertiz, Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığının etkileri üzerine nitel bir çalışma. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 27-34.
  • Yücel, G., & Şan, Ş. (2018). Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 9(32).

Investigation of Computer Game Addiction Level of Secondary School Students According to Various Variables

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 34, 105 - 117, 01.09.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.4.008.x

Öz

The aim of this study is to investigate the level of computer addiction of secondary school students according to various variables. In line with this general goal, the computer game addiction levels were examined according to the variables of gender, class, whether or not having a computer at home and academic achievement average. Computer Game Addiction Scale For Children developed by Horzum, Ayas and Balta 2008 was used to measure computer game addiction. The scale has a four-factor structure consisting of a total of 21 items. For the reliability of the scale, Horzum, Ayas and Balta 2008 found the Cronbach alpha internal consistency as .85, while in the present study it was calculated as .84. This research was conducted during the fall term 2016-2017 academic and the participants were randomly ed from the students at 5,6,7, and 8 grades in different schools in the city center of Siirt. The data obtaiend was&nbsp analyzed via SPSS 22.0 data analysis program. Independent samples t test and One-way analysis of variance ANOVA test were used to analyze the data. At the end of the research, it was determined that the computer game addiction of male students was significantly different than that of female students.

Kaynakça

  • Akandere, M. (2003) Eğitici Okul Oyunları. Ankara, Nobel Yayın Dagıtım.
  • Akçay, D., & Öztepe, H. (2012). Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların ve Ailelerinin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi, Çocuk Dergisi 12(2),66-71.
  • Bakar, A., Tüzün, H., & Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunu kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35).
  • Bayırtepe, E., & Tüzün, H. (2007). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 41-54.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bilge, F. (2012). Bir Grup İlköğretim Öğrencisinde Bilgisayara Yönelik Bağımlılık Eğilimi Değerlendirmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 96-105
  • Bülbül, H., & Tunç, T. (2018). Telefon ve oyun bağımlılığı: Ölçek incelemesi, başlama yaşı ve başarıyla ilişkisi. Visionary E-Journal/Vizyoner Dergisi, 9(21).
  • Cengiz, S. A. (1997). Karadeniz Ereğli örneğinde çocuk oyunlarının halk bilim açısından değerlendirilmesi, B. Onur (Ed.), Çocuk Kültürü, I. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri (ss. 441-476). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Colwell, J., Grady, C., & Rhaiti, S. (2006). Computer games, self-esteem and gratification of needs in adolescents. Journal of Community & Applied Social Psychology, 5(3), 195– 206.
  • Çankaya, S., & Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Demirtaş Madran, H. A., & Ferligül Çakılcı, E. (2014). Çok oyunculu çevrimiçi video oyunu oynayan bireylerde video oyunu bağımlılığı ve saldırganlık. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15(2).
  • Egemen, A., Yılmaz, Ö., & Akil, İ. (2004). Oyun, Oyuncak ve Çocuk, ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 39-42.
  • Egger, O., & Rauterberg, M. (1996). Internet behavior and addiction. Semester thesis (Swiss Federal Institute of Technology, Zurich, 1996).
  • Eryılmaz, S., & Çukurluöz, Ö. (2018). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının incelenmesi: Ankara ili, Çankaya İlçesi ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 889- 912.
  • Gökçearslan, Ş., & Durakoğlu, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 419-435.
  • Greenfield, D. N. (1999). Psychological characteristics of compulsive Internet use: A preliminary analysis. Cyberpsychology & behavior, 2(5), 403-412.
  • Griffiths, M. D. (1999). Internet addiction: fact or fiction?, The Psychologist, 12(5), (pp. 246 – 250).
  • Horzum, M. B., Ayas, T., & Balta, Ö. Ç. (2008). Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği. Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi, III(30), 76-88.
  • Horzum, M.B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi (7. basim). Ankara: 3A Arastırma Eğitim Danışmanlık Ltd. fiti.
  • Keser, H., & Esgi, N. (2012). An Analysis of Self-Perceptions of Elementary School Students in Terms of Computer Game Addiction. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 247-251
  • Kıran Ö. (2011) Şiddet İçeren Bilgisayar Oyunlarının Ortaöğretim Gençliği Üzerindeki Etkileri (Samsun Örneği). Samsun Sempozyumu, Samsun.
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). A study of internet addiction: Status, causes, and remedies. Journal of Korean Home Economics Association English Edition, 3(1).
  • Kocadağ, T., & Aksoy, M. E. (Tarih yok). Dil öğretiminde teknoloji kullanımı. 17 Kasım 2018 tarihinden https://www.researchgate.net/profile/Tugba_Kocadag_Uenver/publication/322682355 _Dil_Ogretiminde_Teknoloji_Kullanimi/links/5b0415b80f7e9be94bdb2f0c/Dil- Oegretiminde-Teknoloji-Kullanimi.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Öncel, M., & Tekin, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık durumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Öztürk D. (2007) Bilgisayar Oyunlarının Çocukların Bilişsel ve Duygusal Gelişimleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Sonay Kurt, A., İnce, P., & Arslan, F. T. (2014). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören öğrencilerin bilgisayara karşı tutumları. The Journal of Pediatric Research, 1(1), 22-27.
  • Şahin, C., & Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
  • Tarhan, N. (2007). Çocuklar bilgisayar oyunlarından etkilenir mi. Tefekkür Dergisi, 19(1).
  • Taş, İ, Eker, H, & Anlı, G. (2014). Orta Öğretim Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 1 (2), 37-57. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ojtac/issue/28472/303451
  • Torun, F., Akçay, A., & Çoklar, A., N. (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-35.
  • TÜİK. (2013). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. 22 Ağustos 2018 tarihinde https://sosyalmedya.co/tuik-cocuklarin-internet-bilgisayar- telefon-kullanimi/ adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2016). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, TÜİK. 16 Ağustos 2016 tarihinde yayımlanmıştır. adresinde
  • Ward, L. (2004). Computer games can help children learn. The Guardian Wednesday, October 27.
  • Yalçın, S., & Bertiz, Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığının etkileri üzerine nitel bir çalışma. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 27-34.
  • Yücel, G., & Şan, Ş. (2018). Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 9(32).
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ata Pesen Bu kişi benim

Tuğçe Şanlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Pesen, A., & Şanlı, T. (2018). Ortaokul Öğrencilerinde Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Düzeyinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 9(34), 105-117. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.4.008.x